zondag 6 mei 2018

EEN WEELDERIGE CHAOS - A LUSH CHAOS



Mijn manier van tuinieren is niet ieders 'cup of tea', planten worden hier niet noodzakelijkerwijs gesplitst, ingetoomd, gemanicuurd enz. De eens keurig geplante groepen of linten mogen uitwaaieren naar hun buren of zich uitzaaien naar elk plek van de tuin. Als het maar vol staat en vrolijk oogt.  Zoveel mogelijk de natuur zijn gang laten gaan, dan krijg je nooit onooglijke combinaties, dus niet te snel ingrijpen.  Het woord onkruid is ook een raar woord, het zijn ook planten en vaak nog mooi ook. Echter, in mijn tuin is geen mededogen voor heermoes, zevenblad en winde, dat is de enige strijd die ik lever en in de hand probeer te houden. 

Je begrijpt, dit was niet altijd zo. Ik begon mijn tuincarrière bijna 50 jaar geleden met randen van éénjarige rode salvia's afgewisseld met blauwe lobelia's. Oranje afrikaantjes met paarse ageratum was ook een geliefde combinatie. In de jaren tachtig kwam hier verandering in en werd ik geïnspireerd door de boeken van Gertrude Jekyll en boeken van Elisabeth de Lesterieux. Vervolgens verdiepte ik me in tuinkunst, architectuur en beplantingen. Na een verhuizing werd een nieuwe tuin aangelegd, geheel in de trend van de tuinstijl van die tijd. Buxushaagjes, borders aangelegd op kleur enz. Ook is mijn liefde voor ouderwetse heesterrozen in die tijd begonnen. Na ruim 20 jaar was ik uitgekeken op het gepruts in de borders met rijshout om vooral de groepen planten rechtop te laten groeien, ik veranderde zelfs een gedeelte van het gazon in een moestuin en er kwamen nog meer rozen bij. Daarna gingen de buxushaagjes eruit, de bestrating ertussen was totaal verzakt. Maar help, er zijn nog 31 grote buxusbollen en -kegels over die geknipt moeten worden, ze zijn te mooi om ze er uit te gooien, heb ze ooit zelf gestekt en gelukkig tot nu toe verstoken gebleven van buxusziektes. 

Op het ogenblik is het wonderschoon, de lente is in volle gang, alles groeit en bloeit dat het een lieve lust is. Elke ochtend voel ik me weer gelukkig als ik buitenkom, de vogels hoor fluiten,  de kikkers hoor kwaken en de geur van bloemen me tegemoet komt in mijn eigen paradijs. 
Dit is mijn ervaring in eigen tuin. ik zou het een weelderige chaos willen noemen. 



- poets daffodil -

My way of gardening is not everyone's cup of tea, plants are not necessarily separated, tempered, manicured and so on here. The once neatly planted groups or drifts are allowed to fan out to their neighbours or sow themselves to any place in the garden. I love the sight of a full and cheeful garden. Let nature take its course  as much as possible, then you never get unsightly combinations, so don't intervene too quickly. The word weed also is a strange word, weeds are also plants and yet often very nice. However, in my garden is no compassion for horsetail, elder and bindweed, that's the only fight to keep under control. 

You understand, this was not always the case. I started my gardencareer about 50 years ago with borders of annuals like red salvias together with blue lobelias. Orange marigolds together with purple ageratum was a beloved combination too.  The change came in the eightees, I was inspired by the books of Gertrude Jekyll and Elisabeth de Lestrieux. Then I immersed myself in garden art and design and plantings. After a move I designed my own new garden, entirely in trend of the garden style of that time. Boxhedges, borders on colour and so on. That was also the time my love for antique roses started.  After more than 20 years I was tired of this way of gardening, fidding with wicker to let plants stand upright and so on. I even changed a part of the lawn into a vegetable plot and planted more shrub roses. After another year boxhedges were thrown out, the pavement between them had sunken into a mess. 
But help....there are still 31 big boxwood balls and cones to clip, they look too nice to do them away, they are all from own cuttings and fortunately until today avoided by boxwood disease.

At this moment it's wonderful, spring is in full swing, everything is growing and blooming delightfully. Every morning I feel happy when I go outside, the birds whistling, the frogs croaking again and the fragrance of flowers meet me in my own paradise.
This is my experience in own garden, I should call it a lush chaos.



- Geranium phaeum, de zwarte weduwe (hoe toepasselijk) -



- Clematis 'Guernsey Cream'-






- Deutzia gracilis met boshyacint -



- De roos 'Canary Bird'-


















- Een Clematis montana woekert over de Viburnum plicatum -



Clematis montana grows over Viburnum plicatum -






- De roos banksiae lutea -



Dit is het weer voor vandaag, ga lekker buiten boekje lezen. Het is een prachtige zonnige zondag.



That's it for today, go outside reading a book (Rot soil does not exist of Gerbrand Bakker). It is a beautiful sunny  Sunday.

33 opmerkingen:

  1. You have created a beautiful garden, Heaven on Earth. Love it and thank you for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I really love your happy garden - it's so naturally beautiful. I used to feel embarassed that I couldn't maintain a manicured and colour coordinated garden but the idea of enjoying your garden prevailed much more than being a slave to it. After all, nature is very capable of surprising us with varied combination of garden design - never a boring one:) Keep on enjoying your garden Janneka for you deserve it:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk ga door om zo te vertellen over je tuin.
    Als je tuin groot is, zo als die van jou wandel je zo langs je borders en bekijkt wat er allemaal al is. Deed ik in mijn vorige tuin ook zo graag, was je een week weg geweest moest je alles weer bekijken en was het super gegroeid toch. Nu tuinier ik in het klein, het werk allemaal zeker als je alleen bent mis ik niet. Maar wel die dagelijkse rond wandeling en het verzamelen in je tuin. Jij ook veel plezier in je prachtige tuin, samen met je kippetjes hoor................liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lush indeed and blooming so abundantly <3 The cones look great. My garden is also wild and plants self sow where they like. That's why I can't get tidy general photos, mostly take details.

    The spring has just started here, not much blooming yet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I love your type of garden, that is a lush chaos! I'm not quite so tolerant of weeds as you, though. Your photos are wonderful, thanks for sharing them. I'm glad your garden makes you happy.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo moet iedereen gaan tuinieren, laat je verrassen.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Your garden looks so beautiful! Natural garden is wonderful. Plants selfsow here too. It's not possible to keep everything under control.
    Have a nice new week!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I love your garden! It's lush and beautiful. So many beautiful blossoms to enjoy. Your lovely lily of the valley teacup and saucer is perfect with your bouquet of lily of the valley blossoms. They are the sweetest flowers of spring. Enjoy your book in your lovely garden! ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Janneke, It was nice to read about the history of your garden. It seems so orderly to me. Your Geranium, in the first picture is a beautiful color and so many Clematis! You still have your "girls".Happy Gardening!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I adore your garden Janneke,
    I suppose I garden in much the same way.
    Your box is beautifully clipped and adds structure.
    I also love the hens pecking around the borders.

    A beautiful garden and always a pleasure to see

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Op de manier, waarop jij tuiniert, is het veel relaxter genieten in de tuin. Je weet dat ik het ook zo doe.
    Die weelde, die weer aan het ontstaan is, doet zo goed!
    Prachtige foto's uit je tuin, die de weelde goed laten zien.
    Ik wist niet dat de Geranium phaeum ook wel zwarte weduwe genoemd werd. Ze zijn donkerpaars, en dat geeft de zwartheid wat meer lichtheid. Hopelijk is dat bij jou ook een beetje van toepassing.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. it all looks so beautiful - I approve of your relaxed approach to gardening

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi hoor je tuin foto's genieten.....liefs Ria x 💜

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat bloeit er al veel bij jou in de tuin of zijn de rozenfoto's van vorig jaar?
    De geranium phaeum staat ook hier in de tuin en past hier goed. Net als bij jou groeit hier ook veel waar het opkomt en zevenblad braam en een gedeelte van de brandnetels worden in toom gehouden.
    Een natuurlijke tuin noem ik dit en het levert een hoop fluitende vogels op!
    zonnige dagen
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neeeee, Truus, de rozen zijn van NU. Het zijn volgens mij de vroegst bloeiende in ons klimaat. De banksiae lutea is niet helemaal winterhard maar het gaat al jaren goed. Ging jarenlang naar Engeland en mei en zag hem daar prachtig in bloei, dus dan wil je het ook proberen. Ook Canary Bird zag ik voor het eerst bloeiend in Engeland, vandaar deze vroeg bloeiende rozen in m'n tuin.
      Groet, Janneke

      Verwijderen
  15. heerlijk die chaos! Grappig hoe alle trends steeds onze manier van tuinieren veranderd. Nu mijn buxus eruit is geeft dat nieuwe mogelijkheden. Lekker vol, dat voelt goed! En die drie onkruiden die je noemt... dat is een strijd die ik ga verliezen . Heermoes heb ik niet maar overal komt klimop onder de heggen vandaan. Dat is ook heeeeeeel hardnekkig. Het houdt ons van de straat! Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk is klimop de ergste. Ik heb ze ooit zelf her en der gepoot. Het in toom houden is nu één van de grootste klussen.....anders wordt ik doornroosje zonder doornen tussen de klimop.

      Verwijderen
  16. It's interesting how our gardening styles change over time -- I enjoyed hearing how yours has changed. I think there's beauty and love of flowers and plants in all the different styles, but your gardens are certainly most beautiful! Thanks for sharing them with us, Best, -Beth

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heerlijke weelderige chaos Janneke en helemaal mijn ding .Al die strakke minimalistische tuinen vind ik helemaal niets .Ook in mijn postzegeltje groeit het vaak erg weelderig en ik geniet er ook zo van
    Lieve groet Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Janneke,
    je hebt echt een geweldige tuin en menigeen zou zich daar ook in thuis voelen. Veel bloemen en planten en een heerlijk "chaos". Grappig om je kipjes daar ook tussen te zien. Ik ben blij dat alles weer gaat groeien want dat geeft me voor nu een beetje vreugde.
    Ik heb van je foto's genoten.

    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Your garden is a little bit of paradise, and done in exactly the way I like things done too.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Pracht van een tuin en wat een geluk dat de Buxusmot niet heeft toegeslagen. Hier hebben we ze allemaal moeten weggooien en met pijn in het hart hoor. Gelukkig heb je geen tuin meer met rode salvia's op een rijtje aan de rand van de border! ;-) Daar ben ik nu echt geen fan van. Geniet jij maar fijn van je boek in die mooie tuin van je! Lieve groetjes. Kris

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wonderful clematis, Janneke! How did they manage to grow so fast and to be in full bloom in May? I see your garden is lush, it's really beautiful. Of course it's a nice time to sit down and read a book, enjoy the weather!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtig Janneke !!!
    Geweldig die voorjaarstuin

    BeantwoordenVerwijderen
  23. A gorgeous post, Janneke. Your garden is indeed a paradise.
    The lush chaos would be my ideal too. At the moment, what I have here is more "chaos" than "lushness". :)
    Happy May wishes! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wonderful collection of flowers:)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oohh hoe herkenbaar, ik ben iets jonger dan jij, maar ook ik ben als prille 20-er begonnen met die afrikaantjes, salvia's en lobelia's . 2 keer per jaar de borders opnieuw opplanten, in september weer met viooltjes en vergeet-me-nietjes enz... leuk, die herinnering. .. je hebt een mooie tuin Janneke...ook al is het een gecontroleerde chaos, de natuur bedenkt de mooiste combinaties moet je maar denken..en nog mooier is het als je een handje toesteekt om haar te helpen, en dat doe jij...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. So beautiful in your garden, Janneke. Clematis montana is so wonderful,
    I have the same geranium in my garden,

    Lovely day to you,
    Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  27. oh janneke wat mooi lente boeket van lelietjes van dalen dat ruik vast erg lekker we waren laast in de keukenhof waar ze een bospad aan hadden gelegd met allemaal lelietjes langs het pad stond zo mooi en lief en rook er heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  28. You have the most beautiful garden! I never tire of seeing it. Thank you!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. very interest post, I find it interesting to look back on our journeys as gardeners. Your garden looks very natural, you can think of it as chaotic but we know it's to a certain extent planned chaos. Whatever you call your style, I love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Thank you for another lovely stroll through your garden. Have a wonderful day.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. What an amazingly beautiful garden. I adore it all!
    Thank you so much for sharing it with us.
    Lily

    BeantwoordenVerwijderen